A kuvaiti állami
ünnep miatt kedd-szerda-csütörtök szabadnap volt, igy szabadság nélkül öt nap
szabadidőm volt. A feleségem Angliába ment egy konferenciára és nem volt semmi
más dolgom, a szaúdi turista vízum szeptember óta online elérhető, és a GCC
államok közül egyedül Szaúd-Arábiában nem jártam még, úgyhogy azt találtam ki,
hogy autóval elmegyek Bahreinbe meglátogatni az ott élő barátaimat.
Még nem jártam
Szaúd-Arábiában, és elég kevés infót találtam az ottani vezetésről, határátkelésekről,
úgyhogy megpróbáltam mindenfele papírt beszerezni, hogy biztosítsam magam.
Van ugye a szaúdi
vízum, amit online pár perc alatt be lehet szerezni.
A bahreini
vízumban nagyon reménykedtem, mert reptéren már legalább tízszer vettem vízumot
érkezéskor, de a közúti határátkelőtől kicsit tartottam.
Vettem
biztosítást az autómra Bahreinbe, szaúdit nem találtam, azt a határon terveztem
megvenni.
Megszereztem az
autóm nemzetközi papírjait az autóklubtól.
Szereztem
munkáltatói igazolást.
És izgultam.
25-én reggel fél
hétkor elindultam. A Kuvait-Szaúd-Arábia határátkelőnél álltam meg először, de
ott egyből 2-3 órára. Totális káosz, mindenféle rendszer nélkül tolakodnak az
autók, a nőknek külön épületben kell az útlevélellenőrzésen átmenniük, attól
függetlenül, hogy takarják-e az arcukat. Ezért állandóan szemben is álltak
autók a dugóban, aztán megpróbáltak a sor elejere visszamenni, borzalmas
fejetlenség. Amikor sorra kerültem, a határőrnek fogalma sem volt, hogy mit
csináljon velem. Angolul nem beszélt, úgyhogy csak rámutatott egy épületre,
hogy „officer”, és odaküldött. Ott egy ablakon beadtam a papírokat, és visszaküldtek.
Mire visszaértem, ott már vagy öt mérges arab és indiai üvöltözött a
határőrnek, akinek fogalma sem volt, hogy mit csináljon velük, engem meg
konkrétan figyelmen kívül hagyott, akármit integettem, beszéltem neki. Ez ment
olyan fel órát. Egy másik határőrt megkértem, hogy segítsen, ő sem beszélt
angolul, ő megint visszaküldött a másik épülethez, ott megint visszaküldtek az
első határőrhöz. Eddigre elértem a feleségemet telefonon és megkértem, hogy
próbáljon meg segíteni, hátha arabul menni fog. Csoda! Az ürge mosolygott,
beültünk az autómba, forgalommal szemben visszamentünk egy, a határátkelő
előtti magányos épületbe, ahol soron kívül ujjlenyomatokat vettek és lefényképeztek.
A határőrrel utána megint autóba ültünk, vissza az officerhez, megkerülve a
dudáló hőbörgő tömeget, az officer adott egy papírt, azzal továbbmehettem.
Utána meg vám, vám papír, vámvizsgálat, vámpapír lepecsételése és szaúdi
biztosítás beszerzése után beértem Szaúd-Arábiába! Életemben először, egyedül.
Juhú!
Az út Bahreinig Szaúd-Arábián
keresztül, egy darab autópálya, ami a határtól határig kb. 400km. Ez fél óra után
elég unalmassá vált, bár volt pár útszéli teve, fejre állt, elhagyott kiégett autóroncs
meg lavórméretű kátyú ami egy kis izgalmat hozott az utazásba.
A szaúdi sofőrökről
hallottam már rémhíreket, láttam is néhányat Kuvaitban és Bahreinben. Viszont
otthon, az autópályán meglepően kulturált volt a közlekedés. Persze volt
egy-ket durva gyorshajtás, meg autók között cikázó őrült, de meglepően kevés az
elképzeléseimhez képest.
A négyszáz kilométert
egy pisiszünettel levezettem, a nyílegyenes autópálya nem kivant hatalmas koncentrációt.
Belőttem a tempomatot 119km/órára, és nézegettem a tevéket, kerülgettem az úthibákat
meg a teherautókat és kitértem a gyorshajtók elől.
Szaúd-Arábiát és Bahreint
egy kb. 25km hosszú híd, illetve hídrendszer, a King Fahd Causeway köti össze. Nagyjából
félúton egy mesterségesen megnövesztett, találóan Middle Island-nek hívott
szigeten van az összes határátkelő. A szaúdi kiléptetés nagyon gyors és egyszerű
volt, sőt, meglepetésemre az összes határőr nő volt, és mind szépen beszélt
angolul, és mind kedves volt. A bahreini belepés is egész simán ment, bar a határőr
azért nézegette vagy tíz percig az útlevelemet. A végén azért adott vízumot,
viszont nem tudott visszaadni, úgyhogy a határátkelőnél otthagytam az autót,
beszaladtam az irodába pénzt felváltani. Ezen kívül teljesen egyszerű és egyértelmű
volt a bejutás. Bár utólag azért eszembe
jutott, hogy az ürge simán le akart húzni öt dinárra.
Aznap kezdett el
beindulni a koronavírusos fertőzések bejelentése a környéken, úgyhogy már érkezéskor
elkezdtem kicsit tartani attól, hogy mi minden történik négy nap alatt amig ott
leszek. Vissza tudok-e jutni Kuvaitba, és ha igen, akkor hogyan. De azért próbáltam
kerülni a stresszt, látszott, hogy az országok is kapkodnak, óráról órára
futnak be a hírek, úgyhogy gondoltam majd akkor izgulok amikor már közel a visszaút.
Bahrein tök jó
volt, ettünk, ittunk, ismerősöket látogattunk, egy barátom örökbefogadott egy kiskutyát,
szóval nem unatkoztam.
A Bahreinben elő barátaim
akiknél megszálltam, hónapokkal korábban foglaltak jegyeket és programokat egy
két hetes thaiföldi útra, amire egy nappal a távozásom után indultak volna, úgyhogy
nem csak én izgultam a hétvégi utazás miatt.
Ahogy közeledett
a szombati utam, azért egyre jobban követtem a híreket, és egyre jobban
izgultam, hogy vajon vissza tudok-e majd jutni Kuvaitba.
Egyre aggasztóbb hírek
jöttek arról, hogy Szaúd-Arábia felfüggesztette a turista vízumokat, hogy lezárták
a hidat, hogy Kuvait nem enged be senkit, csak a saját állampolgárait. Persze
terjedtek a pletykák is, úgyhogy oda kellett figyelni, hogy mit vesz komolyan
az ember.
Pénteken felhívtam
a szaúdi turizmusért felelős minisztériumot, ahol egy ügyintéző megnyugtatott,
hogy a magyar útlevelemmel és turista vízumommal nem lesz gond a belepés. Azért
a biztonság kedvéért néztem repülő jegyeket is, egyeztettem a barátaimmal, hogy
maradhat az autóm és akar én is pár napot ha valami mégsem jönne össze, és kiterveltem,
hogy honnan szerzek autót a munkábajáráshoz ha mégsem engednének be Szaúd-Arábiába.
Vagy ha nem engednek vissza Kuvaitba. Vagy mi lesz, ha karanténba küldenek
mikor visszaérek. Elég gyorsan változtak a szabályok, úgyhogy inkább felkészültem
mindenféle lehetőségre.
Szombat reggel
elindultam Bahreinből. A hídpénz megfizetésekor a kezembe nyomtak egy papírt
amin nyilatkoznom kellett, hogy jártam-e a felsorolt országokban az elmúlt 14
napban. Ezt a papírt aztán a szaúdi határnál megnézte egy határőr, és ennyi
volt az egész. Indulás után egy órával már bőven Szaúd-Arábiában vezettem. Ez
volt az eddigi leggyorsabb határátkelésem.
A szaúdi utat
megint csak egy pisiszunettel végigvezettem, bár most sokkal gyorsabbnak tűnt
az út. Kevesebben voltak az úton és pár óra után már a kuvaiti határnál álltam
a dugóban. A szaúdi kilepés simán ment, a kuvaiti belepésnél a határőr letolt,
hogy miért nem viselek maszkot, de mondjuk egyedül egy autóban nem tudom minek hordanék
maszkot.
Semmi más nyoma
nem volt a koronavírusnak, és egy-két óra sorbanállás és dudálás meg tolakodás után
mar bent is voltam Kuvaitban, egy órával később pedig már haza is értem.
Par dolog nyilvánvalóvá
vált az út után:
A GCC államok közül
Kuvaitban a legrosszabbak az utak.
A GCC államok közül
messze Kuvaitban a legrosszabb a közlekedési morál. Iszonyú veszélyesen, minden
szabályt figyelmen kívül hagyva cikáznak az autók között, indexelni csak véletlenül
szoktak, és akkor is gyakran úgy felejtik, állandóan gyorshajtanak. Borzalmas. Életveszélyes
és rettenetesen frusztráló volt visszaérni. Rosszabb, mint hétvégén Bahreinben
amikor tömve vannak az utak részeg szaúdi sofőrökkel.
A határátkelők közül
a kuvaiti a legkaotikusabb. A Kuvaitból Szaúd-Arábiába beleptetésnél is volt fennakadás,
de ott arab telefonos segítséggel azonnal megoldottak mindent.
Amennyit láttam Szaúd-Arábiából,
nem tűnt rosszabbnak Kuvaitnál, sőt, az utak jobbak voltak.
A visszatérésem utáni
napon már GCC állampolgárokat sem engedtek Mekkába, a szaúdi belepés is egyre
nehezebb, úgyhogy még pont időben értem vissza.
Ajtótól ajtóig
488.1km volt egy irányba az út, odafelé 5.8l visszafelé 4.8l volt a fogyasztásom.
Az odaút kilenc, a visszaút szinte percre pontosan hat óra volt. A három óra, és
egy liter különbséget a Kuvait-Szaudi határon hoztam össze.
A költségeimet összeszámolva
olyan száztíz dinár körül lehetett az út, ebből majdnem negyven volt az autóm nemzetközi
papírja amire egyáltalán semmi szükségem nem volt. A szaúdi vízum szintén kb.
negyven dinár volt és az egy évig érvényes (ha a koronavírus miatt még
utazhatunk az elkövetkező egy évben, akkor legközelebb már erre sem kell
költenem). A többi benzin, hídpénz, kaja az útra, biztosítások. Egy retúr repülőjegy,
nem csúcsidőben negyven dinár körül kezdődik, a nemzeti ünnep körül száz dinár
volt.
Ha a határátkelés
gyorsabb és kényelmesebb lett volna, akkor mindkét irányban gyorsabb lett volna
az út mint repülővel, reptérrel, taxikkal, csomagokkal vegigbumlizni. Igy csak
a visszaút volt sokkal kényelmesebb és közel ugyanannyi idő.
Ha nem egyedül mentem
volna, akkor már az első út is olcsóbb lett volna, mint repülővel menni.
Most a koronavírus-járvány
idején még nem igazán tervezek semmilyen utazást, de amint a újra járható lesz
az út, megpróbálom a feleségemet rávenni, hogy menjünk és kalandozzunk együtt.
A hosszú autópályázás viszon olyan unalmas volt, hogy elkezdtem beszélni a telefonomba. Ebből vágtam össze ezt a videót.